CERCC

Albrecht KOSCHORKE, Professeur invité en sep­tem­bre-octo­bre 2015

Albrecht Koschorke, théo­ri­cien de la culture, est pro­fes­seur de let­tres moder­nes à l’Université de Constance et pro­fes­seur invité de l’Université de Chicago. Ses recher­ches por­tant sur la lit­té­ra­ture alle­mande des 17e et 20e siè­cles, la théo­rie des médias et les scien­ces de la culture, ont été récom­pen­sées à plu­sieurs repri­ses.
 Die Heilige Familie und ihre Folgen (La Sainte Famille et son héri­tage) (Fischer Taschenbuch Verlag, 2011) – ouvrage non tra­duit.

A. Koschorke est inter­venu dans le cadre de la villa gillet en 2014 « Regarder l’hori­zon : une expé­rience méta­phy­si­que » « Tourner les yeux vers l’hori­zon : voilà une expé­rience très com­mune, mais aussi une invi­ta­tion à la rêve­rie, voire au ver­tige méta­phy­si­que. Qu’y a-t-il au-delà du visi­ble ? »

Un Dieu, un sens caché, ou tout sim­ple­ment rien ? Et pour­quoi l’hori­zon nous appa­raît-il tantôt comme une ligne - avec une géo­mé­trie bien nette - et tantôt comme un brouillard, une nuée ou une tem­pête - c’est-à-dire une fan­tas­ma­go­rie ? En fait, il est pos­si­ble de raconter toute l’his­toire de la méta­phy­si­que occi­den­tale à tra­vers l’évolution des repré­sen­ta­tions de l’hori­zon en pein­ture. Histoire de l’hori­zon (Geschichte des Horizonts, Suhrkamp, 1990, non tra­duit).

Research Seminar‚ "Poetry and Dictatorship", ENS Lyon, September/October 2015

Course Description and Syllabus

1. The topic

In gene­ral opi­nion, poli­tics and poetry have little in common. One would assume power and poetic arts to occupy sepa­rate worlds. Practicing the occa­sio­nally bloody busi­ness of gover­nance implies kee­ping art at a dis­tance, while a sense of poetic beauty thri­ves at the peri­phery rather than at the center of power.

All the more stri­king seems the phe­no­me­non that it is pre­ci­sely the despot who is often a great lover of art and even stages him­self as artist. Among the various arts of power – pain­ting, archi­tec­ture, drama and song, to name only a few –, lite­rary pro­duc­tion plays a pro­mi­nent role. Literature is well suited as a labo­ra­tory of poli­ti­cal ideo­lo­gies, all the more so as it has been a hat­chery for the most power­ful poli­ti­cal force of moder­nity : natio­na­lism. As part of a “poetic-mili­tary com­plex” (Slavoj Žižek), united with the exer­tion of exe­cu­tive power and ampli­fied by mass media, lite­ra­ture is a deci­sive factor in the pro­ces­ses of disin­te­gra­tion or refor­ma­tion of govern­men­tal struc­tu­res. It is fre­quently in such situa­tions of uphea­val that a type of poli­ti­cal acti­vist enters the scene whose appe­tite encom­pas­ses both lite­ra­ture and vio­lence. The abi­lity to endow radi­cal ideas with a poli­ti­cal shape implies a poetic dis­po­si­tion, and thus tyran­ni­cal rule is often com­bi­ned with an exces­sive lust for lan­guage. This holds espe­cially true for cases of cha­ris­ma­tic rule, where the lin­guis­tic powers of the leader cons­ti­tute an essen­tial and inte­gra­tive bond bet­ween him­self and the people.

Tyrants usually need to cons­truct the poli­ti­cal order that will center on their person under extre­mely ins­ta­ble condi­tions. Thus, the system they have esta­bli­shed car­ries the traits of a fic­tion that ori­gi­na­ted in a void and was then relea­sed into rea­lity. This ena­bles the despot to ima­gine him­self as the author of a gigan­tic work of art that has its source in him­self. Paradoxically, this makes inhu­man and brutal regi­mes in par­ti­cu­lar resem­ble aes­the­ti­cally unreal crea­tions. This allows us a glance at the abys­mal kin­ship bet­ween the deed and the mind, poli­ti­cal and artis­tic stri­ving for form which, in civi­li­zed socie­ties, every party invol­ved – be it poli­ti­cians, intel­lec­tuals or artists – refu­ses to ack­now­ledge.

The semi­nar aims at ana­ly­zing this par­ti­cu­lar inter­fe­rence bet­ween poetry and dic­ta­tor­­ship. The first three ses­sions in September, mainly consis­ting of lec­tu­res (in English), will lay the ground ; the fol­lo­wing three ses­sions in October (in German) will be based on semi­nar-style close rea­dings and dis­cus­sions, with a par­ti­cu­lar focus on the „poe­tics“ of National Socialism (Hitler, Mein Kampf ; Goebbels, Michael).

Albrecht Koschorke inter­vient à la fois dans le cadre du sémi­naire doc­to­ral de lit­té­ra­ture com­pa­rée, dépar­te­ment des Lettres Modernes et CERCC, et dans le cadre du dépar­te­ment des lan­gues de l’ENS ainsi que du CERPHI.

Les dates :
- mer­credi 16 sep­tem­bre de 16h à 18h
(contact Eric Dayre)
- mardi 6 octo­bre, de 16-19h
(contact : Mme le Professeur Anne Lagny), Salle 2 BUISSON
- mer­credi 7 octo­bre, de 16h-17h30
(contact : Mme le Professeur Anne Lagny), Salle 1 BUISSON

Ce sémi­naire est placé dans le cadre des col­la­bo­ra­tions sou­te­nues en 2015 par la région Rhône-Alpes